Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Wielkanoc za pasem - grupa 5 latków

Wielkanoc za pasem - grupa 5 latków

TEMAT: WIELKANOC ZA PASEM


CELE OGÓLNE: zapoznanie z tradycją wykonywania palm wielkanocnych; doskonalenie umiejętności opowiadania i dzielenia się własnymi doświadczeniami.

Należy zapamiętać:

-Co to jest Wielkanoc i z czym nam się kojarzy.
-Jakie są zwyczaje wielkanocne
-Jak wygląda palma wielkanocna i jakie są tradycje ludowe związane z jej święceniem.

WYKAZ ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH : zdjęcia, plastelina, kolorowy papier, różne ozdoby, cekiny.

Przebieg:

„Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie w pokoju ukrytych przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą, zabawa fabularyzowana. Chowamy w pokoju przedmioty lub zdjęcia kojarzące się z Wielkanocą (jajka, kurczę, baranek, palma wielkanocna, bukszpan itp.). Dziecko chodzi po pokoju i szuka ukrytych przedmiotów. Przynosi je na środek dywanu i wnioskuje o temacie zajęć. Włączamy dowolną muzykę. Dziecko odlicza do dwóch. np. rodzic jedynka, dwójka dziecko. Jedynki są pisankami, dwójki – kurczętami. Każdy wymyśla charakterystyczny ruch wylosowanego obiektu. Gdy muzyka ustaje, dziecko zaczyna poruszać się zgodnie z ustalonym schematem, jednocześnie obserwuje ruchy rodzica. W kolejnej rundzie następuje zamiana ról – zajączki zostają barankami itd.

„Wielkanoc kojarzy mi się z...” – kończenie zdania. Bierzemy do ręki klocki (dziecko może wyobrazić sobie że jest to pisanka) i zaczynamy podawać sobie klocki ( rodzic - dziecko). Mówimy: Wielkanoc kojarzy mi się z... i przekazujemy klocki między sobą.


„Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem.
Przekazujemy dziecku ciekawostki:
– Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy.
Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.
– Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe
zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.
– Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).
– Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do
następnego roku).
– Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dziecko różnic i podobieństw między nimi. (Zywe palmy są zrobione z bazi,bukszpanu, kwiatów, paierowe z klorowego papieru, krepiny)

Zachęcam do słuchania wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowiamy z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu. Co znajduje się na wielkanocnym stole?( pisanki, kraszanki, mazurki ,baby)

Wielkanoc
Bożena Forma
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta,
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.

„Kurki i kurczęta” – zabawa orientacyjno-porządkowa przy dowolnej muzyce. Dziecko dobiera
się w pary.( rodzic - dziecko) Jedno z nich jest kurką, natomiast drugie – kurczęciem. Gdy gra muzyka, dziecko jest kurczęciem, naśladuje sposób poruszania się kurcząt (spaceruje, podskakuje, macha „skrzydełkami”, grzebie „pazurkami”). Gdy muzyka milknie – szybko chowa się pod „skrzydłami” kury. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

Drodzy Rodzice w linku bajka dla waszych maluchów.

https://youtu.be/CmtqWLGWHWQ

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU


Pisanki – praca plastyczna .Dziecko ozdabia rysunek pisanki.W miarę możliwości ( plastelina ,kolorowy papier, różne ozdoby np. cekiny)

Data dodania: 2020-04-06 11:58:23
Data edycji: 2020-04-22 11:33:06
Ilość wyświetleń: 1287
Szybki kontakt
Marker

Publiczne Przedszkole

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 3

Phone

+48 512 615 955

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole

Oruńska Akademia Przedszkolaka

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 514 315 746

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole Gdańska

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 1

Phone

+48 516 576 197

oap@wp.pl

Marker

Niepubliczny Żlobek Oruńska

Akademia Malucha

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 517 525 239

zlobek.oap@wp.pl

Bądź z nami
Aktualności i informacje
godło Polski - link do strony głównej
Oruńska Akademia Przedszkolaka

Oruńska Akademia Przedszkolaka

+48 509 070 200

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Facebook
Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej