Drodzy Rodzice!! Z przyjemnością informujemy o tworzeniu nowej grupy 3-latków w przedszkolu Dwujęzycznym. Serdecznie zapraszamy do rekrutacji! Więcej informacji pod nr tel. 506 552 599.
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Reset
Reset

Wielkanoc za pasem - grupa 5 latków

Wielkanoc za pasem - grupa 5 latków

TEMAT: WIELKANOC ZA PASEM


CELE OGÓLNE: zapoznanie z tradycją wykonywania palm wielkanocnych; doskonalenie umiejętności opowiadania i dzielenia się własnymi doświadczeniami.

Należy zapamiętać:

-Co to jest Wielkanoc i z czym nam się kojarzy.
-Jakie są zwyczaje wielkanocne
-Jak wygląda palma wielkanocna i jakie są tradycje ludowe związane z jej święceniem.

WYKAZ ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH : zdjęcia, plastelina, kolorowy papier, różne ozdoby, cekiny.

Przebieg:

„Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie w pokoju ukrytych przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą, zabawa fabularyzowana. Chowamy w pokoju przedmioty lub zdjęcia kojarzące się z Wielkanocą (jajka, kurczę, baranek, palma wielkanocna, bukszpan itp.). Dziecko chodzi po pokoju i szuka ukrytych przedmiotów. Przynosi je na środek dywanu i wnioskuje o temacie zajęć. Włączamy dowolną muzykę. Dziecko odlicza do dwóch. np. rodzic jedynka, dwójka dziecko. Jedynki są pisankami, dwójki – kurczętami. Każdy wymyśla charakterystyczny ruch wylosowanego obiektu. Gdy muzyka ustaje, dziecko zaczyna poruszać się zgodnie z ustalonym schematem, jednocześnie obserwuje ruchy rodzica. W kolejnej rundzie następuje zamiana ról – zajączki zostają barankami itd.

„Wielkanoc kojarzy mi się z...” – kończenie zdania. Bierzemy do ręki klocki (dziecko może wyobrazić sobie że jest to pisanka) i zaczynamy podawać sobie klocki ( rodzic - dziecko). Mówimy: Wielkanoc kojarzy mi się z... i przekazujemy klocki między sobą.


„Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem.
Przekazujemy dziecku ciekawostki:
– Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy.
Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.
– Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe
zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.
– Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).
– Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do
następnego roku).
– Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dziecko różnic i podobieństw między nimi. (Zywe palmy są zrobione z bazi,bukszpanu, kwiatów, paierowe z klorowego papieru, krepiny)

Zachęcam do słuchania wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowiamy z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu. Co znajduje się na wielkanocnym stole?( pisanki, kraszanki, mazurki ,baby)

Wielkanoc
Bożena Forma
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta,
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.

„Kurki i kurczęta” – zabawa orientacyjno-porządkowa przy dowolnej muzyce. Dziecko dobiera
się w pary.( rodzic - dziecko) Jedno z nich jest kurką, natomiast drugie – kurczęciem. Gdy gra muzyka, dziecko jest kurczęciem, naśladuje sposób poruszania się kurcząt (spaceruje, podskakuje, macha „skrzydełkami”, grzebie „pazurkami”). Gdy muzyka milknie – szybko chowa się pod „skrzydłami” kury. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

Drodzy Rodzice w linku bajka dla waszych maluchów.

https://youtu.be/CmtqWLGWHWQ

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU


Pisanki – praca plastyczna .Dziecko ozdabia rysunek pisanki.W miarę możliwości ( plastelina ,kolorowy papier, różne ozdoby np. cekiny)

Data dodania: 2020-04-06 11:58:23
Data edycji: 2020-04-22 11:33:06
Ilość wyświetleń: 1169
Szybki kontakt
Marker

Publiczne Przedszkole

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 3

Phone

+48 512 615 955

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole

Oruńska Akademia Przedszkolaka

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 514 315 746

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole Gdańska

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 1

Phone

+48 516 576 197

oap@wp.pl

Marker

Niepubliczny Żlobek Oruńska

Akademia Malucha

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 517 525 239

zlobek.oap@wp.pl

Bądź z nami
Aktualności i informacje
godło Polski - link do strony głównej
Oruńska Akademia Przedszkolaka

Oruńska Akademia Przedszkolaka

+48 509 070 200

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Facebook
Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej