1. Mąka
- Rysowanie na mące – na talerzyk lub tackę wsypujemy warstwę mąki. Dziecko rysuje wodząc palcem po dnie naczynia.
- Masa solna – z połączenia mąki z solą i wodą powstaje masa solna (szklanka mąki, szklanka soli i pół szklanki wody). Zabawę dla dziecka może stanowić sam proces przygotowania masy – mieszanie, ugniatanie, zanurzanie rąk i wręcz taplanie się w tworzącej się masie. Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów. Masa ta jest bardzo plastycznym materiałem do prac, które można utwardzić poprzez wypiekanie, a następnie udekorować za pomocą farb.
- Mąkolina – z połączenia mąki pszennej z olejem (4 szklanki mąki i pół szklanki oleju) tworzy się masa przypominająca swą konsystencją piasek. Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to uczta dla zmysłu dotyku, a wraz z foremkami (do piaskownicy albo do ciasta) stanowi wspaniałe przypomnienie lata.
2. Ziarna
- Grzechotki – wsypując ziarna do jakiegokolwiek plastikowego lub metalowego opakowania po kosmetykach czy żywności stworzą Państwo znakomity instrument domowej roboty. Można również poeksperymentować z dzieckiem i stworzyć grzechotki o odmiennych dźwiękach wsypując inną ilość lub rodzaj ziaren.
MUZYCZNE BIEDRONKI
Poniżej linki do piosenek, których słuchamy i uczymy się w żłobku.
https://www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0&t=10s TU PALUSZEK
https://www.youtube.com/watch?v=VMG-TPbitZw KÓŁKO GRANIASTE
https://www.youtube.com/watch?v=XfU8Ysh0k1Y ŻYRAFA
SPACER PO RÓŻNYCH POWIERZCHNIACH
Rodzic przygotowuje kilka ciekawych materiałów, takich jak np. gumowa wycieraczka, resztki wykładziny, dywanik, , miękki koc, jedwabny szalik lub kawałki aksamitu. Następnie rozkłada je wszystkie po podłodze i razem z malcem chodzi po nich po kolei na czworakach. Dotykając materiału określamy go takimi słowami, jak ,,miękki", ,,nierówny", ,,zimny" itd.
Rodzic wraz z dzieckiem powtarza zabawę wiele razy, a następnie układa materiały w inny sposób. Dzięki tej zabawie dziecko uczy się poznawać otoczenie.
WYSOKIE KROKI
Zabawa ta rozwija poczucie równowagi, warto więc stymulować dziecko podczas chodzenia. Rodzic rozkłada na podłodze kilka przeszkód, w postaci małych zabawek, klocków, pudełek. Następnie pokazuje dziecku jak pokonywać przeszkody wysoko podnosząc nogi, jeśli dziecko jest bardziej rozwinięte ruchowo może również pokazać jak przeskoczyć przeszkodę. Rodzic może ułożyć dwa tory i ścigać się ze swoją pociechą. Spróbujcie też chodzić wokół klocków.
ZABAWY Z RYBKĄ
Potrzebujemy tylko ;


Do zabawy potrzebujemy dwóch słomek oraz przygotowanego przez rodzica płynu do baniek w szklance.
W szklance pełnej wody mieszamy łyżkę stołową cukru oraz dwie łyżki płynu do naczyń, mieszamy do rozpuszczenia,połączenia składników.
Przygotowany płyn rozlewamy na stoliku i wcieramy. Najlepiej, aby stolik był na wysokości swobodnej do korzystania przez malca. Rodzic przez słomkę dmucha w rozlaną ciecz i pokazuje dziecku jak ono ma to wykonać. Powstaną przepiękne bańki na stoliku!
Zabawa ta to świetne ćwiczenie oddechowe.
Dzieci uwielbiają bawić się w wodzie! W wannie, a także poza nią mogą się uczyć umiejętności przelewania wody. Rodzic pokazuje malcowi, jak się napełnia wodą pojemnik przy użyciu chochli. Pozwala dziecku spróbować nabrać wody sitkiem i w ten sposób przekonać się o różnicy pomiędzy chochlą a sitkiem. Następnie rodzic wkłada do wanny kilka gumowych zabawek, pozwala aby dziecko spróbowało je wyłowić przy użyciu sitka i chochli.
Zabawa nie tylko rozwija koordynację wzrokowo -ruchową, ale także uczy pojęcia objętości.
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
Może ciebie pokłuć też!
Pyta wróbel: "Panie jeżu,
Co to pan ma na kołnierzu?"
"Mam ja igły, ostre igły,
Bo mnie wróble nie ostrzygły!"
Idzie jeż, idzie jeż,
Może ciebie pokłuć też!
Zoczył jeża młody szczygieł:
"Po co panu tyle igieł?"
"Mam ja igły, ostre igły,
Żeby kłuć niegrzeczne szczygły!"
Sroka też ma kłopot świeży:
"Po co pan się tak najeżył?"
"Mam ja igły, ostre igły,
Będę z igieł robił widły!"
Wzięła sroka nogi za pas:
"Tyle wideł! Taki zapas!"
W dziesięć chwil już była na wsi:
"Ludzie moi najłaskawsi,
Otwierajcie drzwi sosnowe,
Dostaniecie widły nowe!"
Uczył się zajączek w marcu śpiewu,
Leżąc na ostatniej grudzie śniegu.
Uczył się u tenora – małego skowronka,
Aż mu zazdrościła zbudzona biedronka.
Na początku ćwiczył pełne gamy,
Później cienko piszczał w refrenie soprany,
Wieczorem na głos wrzeszczał słowa w recytacji,
W nocy wył do księżyca w obszernej wariacji.
Część główną zaśpiewał w dźwięcznym barytonie,
Rytm wybijał skokiem niczym rącze konie,
A na koniec kursu trenował swój bas,
Aż od tego śpiewu dudnił cały las.
Myśli sobie zając: „Mój śpiew wszystkich wzruszy”,
A zwierzęta w lesie zatykają uszy.
Wysłały do niego ptasią delegację:
„Przestań zaraz śpiewać – dostaniesz owację”.
Umiem przesypywać!
Rodzic siada z dzieckiem na podłodze. Ustawia plastikowe kubeczki , napełnione suchymi płatkami śniadaniowymi. Rodzic pokazuje dziecku , jak się przesypuje z jednego kubeczka do drugiego. Następnie pozwala mu samemu przesypywać. Dzięki tej zabawie dziecko uczy się koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Czy to pasuje?
Dzieci poznają pojęcie wielkości rękoma. Dotykając przedmiotów i próbując włożyć jedną rzecz do drugiej. Uczą się, że coś jest za duże lub za małe.Pomocą do tej zabawy są kuchenne miarki różnej wielkości. Rodzic daje dziecku dwa kubeczki i pokazuje mu jak wkładać jeden w drugi. Jak dziecko rozwiąże ten problem , rodzic daje trzeci kubeczek. Chwalimy dużo dziecko podczas zabawy. Dziecko dzięki tej zabawie uczy się rozróżniać wielkości przedmiotów.
https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w - Boogie woogle
https://www.youtube.com/watch?v=LyrMNWZc6l4&t=3s -Umyj ręce

Układanie puzzli można zacząć z dzieckiem już od najmłodszych lat, wystarczy tylko dostosować stopień trudności do możliwości i wieku dziecka.


gdzieś zgubiły swe kropeczki.
Cały wtorek ich szukały,
bo ich domek nie był mały.
W środę poszły na spacerek
przeszukały cały skwerek.
W czwartek już nie miały siły,
więc szukanie zostawiły.
W piątek sobie przypomniały,
że w szkatułce je schowały.
Do soboty świętowały,
tak im minął tydzień cały.
Potem kropki założyły
I w niedzielę piękne były.
Jaki morał z tej bajeczki?
Ciężkie życie biedroneczki,
kiedy zgubi swe kropeczki.
Potrzebujemy:
*2 waciki kosmetyczne okrągłe
*kawałek czerwonej i czarnej kartki
*czarny mazak
*nożyczki
*dowolna kolorowa kartka a4
*klej
Przygotowujemy kolorowa kartkę, przyklejamy na środku jeden wacik kosmetyczny. Z czarnej kartki wycinamy koło wielkości wacika i składamy je na pół. Złożone koło przyklejamy na dolny bok wacika tworząc skrzydełka bociana. Następnie przyklejamy kolejny wacik tworząc głowę bociana. Z czerwonej kartki wycinamy trójkąt i przyklejamy go jako dziób, oraz wycinamy 2 dłuższe paski aby dokleić nogi. Na koniec Bocianowi pozostaje dorysowac oko i bocian gotowy.

Potrzebujemy:
*rolki po papierze
*kredki /słomki
*nożyczki
W rolce od papieru robimy dziurki "na wylot" takiej wielkości aby kredka lub słomka mogła swobodnie przez nia przejść.powtarzamy tą czynność parę razy aby otrzymać parę dziurek w rolce.
Po skończeniu robienia dziurek dziecko bierze do rączki słomkę lub kredkę i próbuje przełożyć ją przez dziurkę na drugą stronę. Zabawa ma za zadanie nauczyć dziecko sensoryki małej, sprawności oraz cierpliwości.

Malowanie po folii

Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atłasie?
— Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.
Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogroda;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!

Wiosenne tulipany
Do przygotowania naszej pracy potrzebne będą:
- kartka papieru
- nóż
- kilka ziemniaków
- farbki
Zaczynamy od przygotowania pieczątki. Ziemniaka przekrajamy na pół i postępujemy zgodnie ze wskazówkami na zdjęciu - wykrajamy kształt tulipana.
Gdy nasze pieczątki będą gotowe, możemy przejść do odciskania ich na papierze. Używajmy swoich ulubionych kolorów żeby nasza praca była barwna i wesoła.
Na zakończenie domalujmy łodygę i liście.
Biedronka co przynosi szczęście
Odrysujcie dłonie na czerwonej kartce i zróbcie czarne kropki. Następnie wytnijcie dosyć duże czarne koło i czółka
DOPASOWYWANIE DO WZORU
Przygotuj arkusz papieru oraz różne przedmioty do odrysowywania (klocki, zwierzątka, figurki itp.
Rodzic odrysowuje przedmioty, następnie dziecko dopasowuje klocek do odpowiedniego konturu
KWIAT NA WODZIE
Potrzebne materiały:
miska (talerz głęboki)
woda
kwiatek z papieru
PotrzebNE:
1. Narysowanie i pokolorowanie kwiatka
2. Wycięcie kwiatka
3. Złożenie płatków
4. Do miski lub talerza nalać wodę i położyć kwiatka na wodzie
5. Teraz obserwuj jak nasz kwiatek rozkwita