Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Co się kryje w święconce? - grupa 5 latków

Co się kryje w święconce? - grupa 5 latków

TEMAT : CO SIĘ KRYJE W ŚWIĘCONCE?

CELE OGÓLNE: utrwalenie nazw i symboliki elementów święconki, doskonalenie motoryki małej.

WYKAZ ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH: zdjęcia różnych pokarmów, koszyka wielkanocnego.

Należy zapamietać:
- jaka jest tradycja obchodzenia Wielkiej Soboty
- jaka jest symbolika potraw w święconce.

 


Przebieg:

„Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty, selekcja materiału, poszerzanie słownika, doskonalenie analizy słuchowej, zapoznanie z symboliką potraw w święconce.
Pytamy dziecko, jak obchodzi się Wielką Sobotę i co zabiera się do kościoła(Tradycyjnie w tym dniu święci się pokarmy, które są zjadane podczas śniadania wielkanocnego). Umieszczamy na stole obrazek koszyka wielkanocnego, a na dywanie rozsypujemy zdjęcia różnych pokarmów. Wśród zdjęć znajduje się siedem pokarmów, które powinny znaleźć się w koszyczku (chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto, sól). Dziecko ma podać nazwy wszystkich produktów oraz przypiąć do koszyczka tylko te, które powinny znaleźć się w święconce. Gdy dziecko przypina zdjęcie do koszyka, mówimy głośno nazwę produktu i dzieli ją na sylaby np. wę-dli-na. Krótko wyjaśniamy znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku:

chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt
jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne.
wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie
sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem
ser – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych
chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną
ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość


„Zbieramy pisanki” – zabawa matematyczno-ruchowa z elementem pantomimy.
Rozrzucamy po podłodze kolorowe pisanki wycięte z kartonu. Na hasło: Zbieramy jajka! dziecko
jak najszybciej zbiera jajka. Po zebraniu jajek siada na dywanie. Na kartce rodzic zapisuje cyfrę (od 1 do 8) i pokazuje ją dziecku. Zadaniem dziecka jest odczytanie cyfry i przeliczenie, ile zebrało
jajek. Następnie za pomocą mimiki i gestów okazuje swoje zadowolenie lub niezadowolenie
w zależności od tego, czy udało mu się zebrać więcej czy mniej jajek niż wskazuje cyfra zapisana na kartce. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

 

Zabawy manipulacyjne – przekładanie drobnych przedmiotów z jednego
pojemnika do drugiego w wybranej sekwencji, (np. .klocki) doskonalenie motoryki małej.

Potrawy do koszyka: jajka, wędlina, ser, chleb, chrzan, babka wielkanocna, sól.

Data dodania: 2020-04-08 10:41:03
Data edycji: 2020-04-08 11:23:00
Ilość wyświetleń: 278
Szybki kontakt
Marker

Publiczne Przedszkole

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 3

Phone

+48 512 615 955

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole

Oruńska Akademia Przedszkolaka

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 514 315 746

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole Gdańska

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 1

Phone

+48 516 576 197

oap@wp.pl

Marker

Niepubliczny Żlobek Oruńska

Akademia Malucha

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 517 525 239

zlobek.oap@wp.pl

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Godło
Oruńska Akademia Przedszkolaka

Oruńska Akademia Przedszkolaka

+48 509 070 200

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook