Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Śmieci - grupa 5 latków

Śmieci - grupa 5 latków

TEMAT: ŚMIECI

CELE OGÓLNE: doskonalenie umiejętności segregacji śmieci; wprowadzenie pojęcia recyklingu

WYKAZ ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH: różne odpady zdjęcia: plastikowe
i szklane butelki, gazety, kartony, opakowania po różnych produktach, sznurki, zepsute zabawki itp. Wyrazy do czytania globalnego (szkło, mieszane), pudełka (zielone, czerwone i czarne), zdjęcia: wysypiska śmieci, smogu i dymu ze spalanych śmieci, śmieci rozrzuconych po łąkach, lasach, przy drodze, coś papierowego, metalowego i plastikowego, różne przedmioty (rysunek, ogryzek jabłka, reklamówkę, puszkę, plastikową butelkę, słoik itp.), klej, nożyczki, taśma klejąca, kredki, flamastry, różne surowce wtórne do stworzenia zabawek.

Należy zapamiętać:
- Co to jest recykling?
- Jak segregujemy śmieci?

 

Przebieg zajęć:
„Co to?” – zagadka, znaczek recyklingu do kolorowania.

Rodzic pyta dziecko: Czy wiesz, co oznacza ten rysunek? 

„Recykling” – Dziecko próbuje odgadnąć, co znaczy słowo „recykling”. Rodzic w razie
potrzeby wyjaśnia, że jest to zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz ilości odpadów, przetwarzanie odpadów na coś, co można ponownie wykorzystać.

 

„Co z tym zrobić?” – szukanie nowych zastosowań dla śmieci. Rodzic wyrzuca na środek dywanu różne przedmioty( mogą być zdjęcia): plastikowe i szklane butelki, gazety, rysunki dzieci z makulatury, kartony, opakowania po różnych produktach, sznurki, zepsute zabawki itp. (ważne by powstała sterta śmieci). Tłumaczy przy tym, że te rzeczy nie zmieściły się w koszu, bo jest ich tak dużo. Pyta dziecko Co z tym zrobić?, a ono podaje swoje propozycje. Rodzic pyta, jak można ponownie wykorzystać te przedmioty. Jeśli dziecko znajdzie zastosowanie dla któregoś przedmiotu, rodzic odkłada go na bok, dzięki czemu zmniejsza się liczba rzeczy do wyrzucenia. Rodzic zwraca na to uwagę dziecka. Wyjaśnia, że z wielu rzeczy można stworzyć coś nowego, zamiast wyrzucać je do kosza. Wiele przedmiotów można również przetworzyć. Rodzic pokazuje produkty wytworzone z przetworzonego plastiku, np. z butelek (grzebień, wieszak,reklamówki), z papieru (papier toaletowy, wytłaczanki od jajek).

„Kolorowe kosze” – przypomnienie wiadomości na temat segregacji śmieci. Rodzic zadaje dziecku
pytanie: Dlaczego kosze mają różne kolory?,dziecko próbuje na nie odpowiedzieć. Rodzic ustawia na środku pokoju trzy pudełka w kolorach: zielonym, czerwonym i czarnym. Prosi, by dziecko wyjaśniło, jakie odpady wrzuca się do koszy oznaczonych tymi kolorami.Dziecko otrzymuje napisy (papier, plastik, metal; szkło; mieszane) i ma za zadanie przyłożyć je do pudeł w odpowiednim kolorze:

kosz zielony – podpis: szkło

kosz czerwony – podpis: papier, plastik

kosz czarny – podpis: mieszane


Następnie rodzic ponownie wysypuje na środek odpady wykorzystane wcześniej. Dziecko losuje
jeden przedmiot, próbuje określić, z czego jest, i wrzucić go do odpowiedniego pudełka.

Napisy:

PAPIER

METAL

SZKŁO

PLASTIK

MIESZANE

 

 

„Jak długo?” – zwrócenie uwagi na problem długiego rozkładania się niektórych śmieci. Dziecko
próbuje odpowiedzieć na pytanie: Co się dzieje ze śmieciami, które nie trafi ają do odpowiednich
pojemników?. Początkowo dziecko dzieli się swoimi pomysłami, potem rodzic pokazuje zdjęcia: wysypiska śmieci, smogu i dymu ze spalanych śmieci, śmieci rozrzuconych po łąkach, lasach, przy drodze. +Wyjaśnia, że wiele śmieci rozkłada się bardzo długo. Opowiada o butelkach znalezionych w ziemi albo na dnie morza, które mogą mieć setki lat. Rodzic rozkłada na dywanie kartkę papieru, kawałek metalu oraz plastiku( W miarę możliwości) – pyta dziecko:
Które mogłyby najdłużej leżeć na dworze? (najkrócej papier, następnie metal – rdza, najdłużej plastik).
Rodzic wysypuje na środek dywanu różne przedmioty, np. pogięty rysunek, ogryzek jabłka, reklamówkę, puszkę, plastikową butelkę, słoik, papierek po cukierku, gazetę, skórkę od banana, chusteczkę higieniczną.
Podnosi po dwa i prosi, by dziecko odpowiadało na pytanie: Co dłużej?. Dziecko ma wybrać ten,
który rozkłada się dłużej. Rodzic zwraca uwagę dziecka, że część przedmiotów potrzebuje bardzo dużo czasu, aby zniknąć, a niektóre nie rozłożą się nigdy.

 


Jak długo rozkładają się poszczególne grupy śmieci?

pogięty rysunek (papier) – 1–6miesięcy
ogryzek jabłka (bio) 1–5 miesięcy
reklamówa (plastik) – nawet 400 lat
puszka (metal) – 50 lat
plastikowa butelka (plastik) – 400–450 lat
słoik (szkło) – nigdy
papierek po cukierku (plastik) – 400 lat
gazeta (papier) – 6 tygodni
skórka od banana (bio) – rok
chusteczka higieniczna (papier) – 2–4 tygodnie

„Oburzony ekoludek” – praca plastyczno–techniczna. Rodzic udostępnia dziecku materiały (w miarę możliwości )do wykonania pracy (różne surowce wtórne: pudełka, plastikowe butelki, gazety, stare płyty i inne rzeczy wg pomysłu ; klej, nożyczki, taśmę klejącą). Dziecko wykonuje postać ekoludka. Dorysowuje mu elementy twarzy. Rodzic zwraca uwagę na odpowiednią minę odzwierciedlającą oburzenie. Swojego ekoludka dziecko umieszcza na tekturowym kartoniku, wśród przyklejonych do niego zgniecionych kulek z gazet, czyli śmieci.

Data dodania: 2020-04-21 10:48:58
Data edycji: 2020-04-21 11:02:28
Ilość wyświetleń: 784
Szybki kontakt
Marker

Publiczne Przedszkole

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 3

Phone

+48 512 615 955

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole

Oruńska Akademia Przedszkolaka

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 514 315 746

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole Gdańska

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 1

Phone

+48 516 576 197

oap@wp.pl

Marker

Niepubliczny Żlobek Oruńska

Akademia Malucha

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 517 525 239

zlobek.oap@wp.pl

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Godło
Oruńska Akademia Przedszkolaka

Oruńska Akademia Przedszkolaka

+48 509 070 200

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook