Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Czysta Rzeka - grupa 3 latków

Temat: CZYSTA RZEKA
CELE OGÓLNE: rozwijanie mowy i koncentracji uwagi – opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń; tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie;

Zabawa
• Kropelka wody na wycieczce – układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej.
Rodzic, demonstruje kontur kropli wody, odczytuje napis woda. Razem z dzieckiem dzieli wyraz na sylaby. Wspólnie opowiadamy historyjkę o kropelce wody:
WODA

1. Kropelka wody wybrała się na wycieczkę nad rzekę. W rzece widać pływające ryby, dookoła
trawę, świeci słońce.
RZEKA

Wówczas, pokazujemy kontur wesołej kropelki wody.

2. Nad rzekę przyszły dzieci. Są na wycieczce. Rozrzuciły papierki po cukierkach, kartoniki i butelki po sokach wrzuciły do wody.

3. Nad rzeką nie ma dzieci. Poszły do domu. Zostawiły papierki na trawie, kartoniki i butelki
w rzece.

Wówczas, pokazujemy kontur smutnej kropelki wody.
Drodzy Rodzice !!!!
Prosimy, aby dziecko opowiedziało, co się wydarzyło, gdy kropelka wody poszła na wycieczkę nad rzekę.

Zabawa
Chora rzeka – słuchanie fragmentu wiersza J. Papuzińskiej połączone z rozmową na temat utworu.
Chora rzeka (fragment)
Joanna Papuzińska
Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka, pełna mleka...
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło...
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
[...] ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
[...]
Chora rzeka nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka...

Rozmowa na temat treści wiersza. Pytamy:
Co śniło się kotkowi?;
Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?;
Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?.
O której rzece był wiersz?;
O co może prosić rzeka?
Np.: Nie zanieczyszczaj mnie; Nie wrzucaj butelek i worków do wody; Nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki.
Drodzy Rodzice!!!
Należy zwrócić uwagę na to, że nie tylko trzeba szanować wodę w rzekach czy jeziorach, lecz także nie wolno zanieczyszczać lasów, gdyż są one źródłem czystego powietrza, miejscem życia wielu roślin i zwierząt.

Dla chętnych, zabawa badawcza!!!
•„Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody. Stawiamy na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Rozmawiamy z dzieckiem na temat koloru wody i jej czystości. Dziecko wlewa do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwują, co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie wkładamy do tego pojemnika z brudną wodą, seler. Dziecko przez cały dzień obserwują, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, którą wlało do wody.
Podsumowanie eksperymentu:
Prowadzimy rozmowę z dzieckiem na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.

Data dodania: 2020-04-24 09:42:32
Data edycji: 2020-04-24 09:42:58
Ilość wyświetleń: 529
Szybki kontakt
Marker

Publiczne Przedszkole

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 3

Phone

+48 512 615 955

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole

Oruńska Akademia Przedszkolaka

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 514 315 746

oap@wp.pl

Marker

Publiczne Przedszkole Gdańska

Akademia Przedszkolaka

ul. Sosnkowskiego 1

Phone

+48 516 576 197

oap@wp.pl

Marker

Niepubliczny Żlobek Oruńska

Akademia Malucha

ul. Krzemowa 2

Phone

+48 517 525 239

zlobek.oap@wp.pl

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Godło
Oruńska Akademia Przedszkolaka

Oruńska Akademia Przedszkolaka

+48 509 070 200

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook